rustiekfietsen_prIk durf er wel prat op te gaan dat ik elk fietspaadje in Haren ken. Ik mag graag fietsen en omdat  ik het leuk vind om onbekende gebieden te verkennen ben ik daarbij vaak op nieuwe paden beland.  Dat fietsen over Harense fietspaadjes roept bij mij altijd een dilemma op. Enerzijds vind ik ze prachtig; je waant je altijd terug in de tijd als je langs de zandpaden over die smalle schelpenpaadjes rijdt. Anderzijds moet je altijd oppassen waar je rijdt: plassen, kuilen, zand, tegenliggers, echt comfortabel is het niet. Veel paden zijn ook zo smal dat naast elkaar fietsen onmogelijk is, zelf het ontwijken van tegenliggers is een probleem.

Mijn dilemma is: houden we het rustiek of gaan we voor gebruiksgemak? Wie door Haren fietst naar één van onze buurgemeenten merkt dat het daar over het algemeen minder rustiek is. Zowel in Groningen, Tynaarlo als Hoogezand zijn de fietspaden breder en meest van asfalt of beton (geen herindelingsitem dus). En wie fietsprovincie Drenthe doorkruist merkt ook dat het daar voor de fietser kwalitatief vaak een stuk beter toeven is dan in Haren.

In Drenthe is al decennia lang geïnvesteerd in goede fietspaden. Veel mensen komen natuurlijk naar Drenthe om te fietsen. Toerisme is een belangrijke sector voor Drenthe, dus terecht dat daarbij aandacht is voor kwaliteit en goede  voorzieningen. Wie vanuit Zuidlaren onze kant op fietst kan goed merken waar Drenthe ophoudt en Groningen begint.

Wie denkt dat schelpenpaadjes goedkoop zijn heeft het mis, blijkt uit recente berichten uit de krant. Naar verluid wil Natuurmonumenten wel van de schelpenpaden op Schiermonnikoog af vanwege de hoge onderhoudskosten. Er blijft zodoende weinig rustieks aan deze paden over, tenzij rustiek voor u een synoniem is voor gammel.

Kortom, wat moeten we met al die gammele fietspaden in Haren, die nog duur blijken ook? Ik ben zo langzamerhand toch geneigd om te zeggen: asfalteer de boel maar. Ik vind dat we ook wel eens wat meer rekening mogen houden met al onze senioren, die tegenwoordig op hun elektrische fietsen een stuk verder komen. Fietsen is gezond, fietsgebruik neemt toe en dat kunnen we niet aantrekkelijk genoeg maken. En het is voor een Groninger misschien wat lastig om toe te geven, maar: ze doen het nog niet zo gek, die Drenten.